Visuele training om de oogsamenwerking te stimuleren en het lezen te verbeteren.

Wanneer jouw kind leren, lezen of schrijven lastig vindt of moeite heeft met concentratie, dan kan dit te maken hebben met de samenwerking van de ogen. Kinderen met een goede gezichtsscherpte kunnen toch een visuele disfunctie hebben. Een visuele disfunctie houdt in dat er een probleem is met de samenwerking van de ogen en er is dan meer tijd nodig bij de informatieverwerking. Een kind kan prima leren, maar de informatie wordt trager verwerkt.

 

Zodra in groep 3 blijkt dat het lezen niet vlot en volgens de landelijke lijn verloopt, dan krijgt jij, als ouder, het advies om extra te lezen met jouw kind. Liefst iedere avond op een vast tijdstip. Wat niet iedere leerkracht weet is dat kinderen ‘s avonds moe zijn. Na een hele dag school en daarna een middag spelen en misschien ook wel sporten zijn de meeste kinderen moe. En dan mag jij nog lezen met jouw kind. Vergeet niet dat jij aan het einde van de dag ook moe en prikkelbaar bent. Het lezen wordt er zo niet leuker op. 

 

Regelmatig wordt jouw kind getoetst om te kijken of er vooruitgang is geboekt. Jouw kind merkt dat er getoetst wordt en dat het lezen minder goed gaat dan bij de rest van de klasgenootjes. De faalangst wordt op deze manier nog even extra aangewakkerd. 

 

Wanneer blijkt dat het lezen niet voldoende vooruit blijkt te gaan, krijg jij het advies om een dyslexietest te laten afnemen bij jouw kind. Misschien is er namelijk wel sprake van dyslexie.

 

Wat mij hierin verbaasd is dat er niemand vraagt hoe het is gesteld met de ogen van het kind. Is er gekeken naar de samenwerking van de ogen? In veel gevallen is dit niet gedaan. En dat is zo’n gemiste kans. Vaak blijkt dat de samenwerking van de ogen niet optimaal te zijn. Hierdoor ziet het kind de letters wazig, of ziet het dansende letters, of misschien lukt het maar even om te focussen. 

 

Mijn advies is om eerst te starten met een visuele training. Dit is eigenlijk een soort fysiotherapie voor de ogen. Er worden oefeningen gedaan voor de ogen en de motoriek. Er worden kijk- en leesoefeningen, maar ook oefeningen op de trampoline om ervoor te zorgen dat de samenwerking van de hersenhelften wordt verbeterd. Aan het einde van de training zal er een verbetering zijn op het gebied van: 

  • leerprestaties
  • concentratie, 
  • geheugen, 
  • evenwicht, 
  • dieptezicht, 
  • oog-hand coördinatie, 
  • zelfvertrouwen. 

Mijn Verrekijker kan de samenwerking van de ogen testen en biedt visuele training aan. Wil jij hier meer over weten? Neem dan contact op via de mail of een persoonlijk bericht.