02. september 2020
Executieve functies, geboortepatronen, Meervoudige Intelligentie, aanraking en beweging. Hoe gaaf zou het zijn om deze zaken met elkaar te verbinden en op deze wijze een optimale situatie creëren die ervoor zorgt dat het kind zich zo goed mogelijk kan ontwikkelen. Met deze vraag heb ik een tijdlang rondgelopen en het krijgt steeds meer vorm. Ik ben een werkboek aan het ontwikkelen die laat zien hoe je ondersteuning kan bieden passend bij de Meervoudige Intelligentie van het kind. In het...
26. augustus 2020
Ken je dat? Van die stemmetjes in je hoofd die zeggen dat het jou toch niet lukt, dat je het niet kan, dat jouw dromen toch geen werkelijkheid worden? Ik ken ze namelijk wel! Die stemmen kunnen mij blokkeren, zorgen dat ik ergens niet aan begin of het juist niet afmaak. Want wie zou er nou iets van mij willen leren? Er zijn toch anderen die veel meer kennis hebben? Die het beter voor elkaar hebben? Ik zie dat kinderen ook stemmetjes in hun hoofd hebben, de lesstof is toch te moeilijk, ik ben...

22. augustus 2019
Terwijl ik aan het strand lig vind ik het heerlijk om te luisteren naar de gezinnen om mij heen. Naast mij zit een gezin met twee meiden van een jaar of 18, een jongen van ongeveer 13 jaar en hun ouders. De jongen is aan het scheppen en heeft praatjes voor 10 met een uitgesproken mening over alles die hij graag met anderen deelt. Zijn ouders vertellen al een paar keer dat het wel wat zachter mag. Het boeit hem niet! Zo denkt hij erover en zijn mening klopt. Een echte tiener..... zijn brein is...
25. juli 2019
Vakantie is iets waar wij ons allemaal op kunnen verheugen. Zin om met je gezin weg te gaan of samen lekker thuis te blijven. Maar is het ook echt zo leuk? Om mij heen merk ik dat verwachtingen niet altijd uitkomen. Van te voren is er de stress van het inpakken. Kinderen lopen in de weg, weten nog niet wat ze met alle vrije tijd moeten doen en vragen daardoor continu om aandacht. Ook ervaren zij de stress van ouders en nemen dit onbewust over wat resulteert in spanningen binnen het gezin. Stop...

21. juni 2019
Wat is het lastig wanneer jouw kind alleen thuis zijn temperamentvolle gedrag laat zien. Buiten de muren van jouw huis gedraagt het zich keurig. Op visite gaan gaat vaak vooraf al gepaard met een hoop drama: wie komen er nog meer? Hoe lang blijven we? Wat moet ik doen als ik iets niet lust? Hebben ze daar een wc? En als ik geen antwoord wil geven, wat dan? Of als ik t antwoord niet weet? Of het verkeerde antwoord geef? Ik wil ook niet dat iedereen naar mij kijkt... Allemaal gedachtenspinsels...
09. maart 2019
Jouw kind komt iedere dag boos en gefrustreerd uit school. Mopperend op alles en iedereen. De leerkracht belt omdat jouw kind zich uitdagend heeft gedragen in de klas. Zijn werkhouding is slecht en de prestaties zijn onder de maat. Waar komt het gedrag vandaan? Vanwaar dit explosieve, temperamentvolle gedrag? Jij kan je kind op zijn gedrag aanspreken en dagelijks een half uur oefenen met reken- en taalopdrachten. En niet te vergeten iedere dag een half uur eerder naar bed. Zou dit het gedrag...

30. januari 2019
Het is er weer tijd voor: rapporten, cito-uitslagen, 10 minuten gesprekken. Stress voor ouders, leerkrachten en de kinderen. De leerkrachten hopen dat de toetsen goed gemaakt zijn door de leerlingen. Dat ze genoeg leerstof erin gepompt hebben. En dat ouders tevreden zijn met de resultaten en dat deze resultaten overeenkomen met de verwachtingen die ouders hebben van hun kind. De ouders hebben stress omdat ze hopen dat hun kind naar verwachting heeft gescoord en dat zij straks geen slecht nieuws...
27. januari 2019
Mopperend op haar zusje fietst ons temperamentje zuchtend achter haar aan, het gaat haar namelijk niet snel genoeg en niet zoals zij het had bedacht. Tijdens deze fietstochtje mag onze jongste namelijk voorop fietsen en bepalen waar de route langs gaat. Dit is lastig voor ons temperamentje. Zij vindt het heel normaal dat zij voorop fietst en het tempo en de route bepaald. Dit is niet alleen tijdens fietstochtjes zo, maar ook tijdens de alledaagse dingen. Het liefste regelt ze alles in huis: wie...

28. december 2018
‘Tja, ik kan er niks aan doen, want ik heb ADHD!’ Deze opmerking kreeg ik te horen op school. Zelfs van meerdere leerlingen uit verschillende groepen. Zij vonden dus dat zij bepaald gedrag konden veroorloven omdat zij de diagnose ADHD hadden gekregen. Ik was stomverbaasd! En eigenlijk kon ik het deze leerlingen niet kwalijk nemen, waarschijnlijk hebben zij dit thuis ook regelmatig te horen gekregen van hun ouders of hun omgeving. Hetzelfde gebeurde met een hele groep: ‘Sorry, wij zijn nu...
23. november 2018
Huiswerk wordt niet gemaakt! School is school en thuis is thuis! Thuis is de plek om uit te rusten, buiten te spelen, lekker voor de tv hangen of een voorgelezen worden, samen koken met je vader of moeder. Het is NIET de plek om extra sommen te oefenen, woordjes te lezen of letters te schrijven. Mijn kinderen zijn moe als ze uit school komen, ze hebben de tijd nodig om rustig te zitten, even niks te doen om vervolgens fijn te spelen en te ruziemaken met broertjes en zusjes (oefenen van sociale...

Meer weergeven